Як змінюється дитина під час кризи трьох років?

Сімейна психологія

Криза 3-х років – кордон між раннім та дошкільним дитинством. За Д.Б.Ельконіном  – це руйнування, перегляд старої системи соціальних стосунків, криза виділення свого «Я».

img_fa58496fc3eaa48f948ec0cd864c8248_2_1100x1100

Зростання самостійності та активності вимагають від близьких дорослих своєчасної перебудови. Якщо ж нові стосунки з дитиною не складаються, її ініціатива не заохочується, самостійність постійно обмежується (особливо в грубій формі і без надання альтернативного заняття) у дитини виникають власне кризові явища у стосунках з дорослими (і ніколи з однолітками). Л.С.Виготський і Е. Келлер описують 7 характеристик цієї кризи:

Негативізм

Дитина дає негативну реакцію не на саму дію, а на вимогу або прохання дорослого. Головний мотив  –  зробити навпаки, іноді навіть на шкоду своїм бажанням. Наприклад, дитина наполягає на показі їй мультиків, але варто дорослому запропонувати це ж  –  дитина активно відмовляється (часто ридаючи при цьому, тому що сама не розуміє, що відбувається).

Упертість

Це реакція дитини, яка наполягає на чомусь не тому, що їй цього дуже хочеться, а тому, що вона сама про це сказала дорослим і вимагає, щоб з її думкою рахувалися. Її початкове рішення визначає подальшу поведінку, і відмовитися від неї навіть в обставинах, що змінилися, дитині надзвичайно складно.

Норовливість

Вона спрямована не проти конкретного дорослого, а проти усієї сформованої системи стосунків, проти прийнятих в родині норм виховання. На всі пропозиції оточуючих відповідь: «Та ну».

Свавілля

Бажання все робити самостійно, часто невідповідне можливостям. Наприклад зав’язувати шнурки або піти самостійно додому і т. д.

Читайте також: Почему не стоит целиком посвящать жизнь ребенку?

Протест-бунт

Це коли конфлікти з дорослими стають постійними.

Деспотизм

Проявляється в родинах з єдиною дитиною, особливо при надмірному потуранні всім примхам оточуючими.

Ревнощі

У ситуації декількох дітей у сім’ї. Та ж тенденція до влади тут виступає як джерело ревнивого, нестерпного ставлення до інших дітей, які на думку дитини не мають жодних прав в сім’ї.

Знецінення

Характеристика притаманна всім перехідним періодам. Знецінюється те, що було дорогим, звичним, цікавим раніше. Дитина може почати лаятися (знецінюючи старі правила поведінки), відкинути чи навіть зламати улюблену іграшку, запропоновану не вчасно (знецінення старих прихильностей до речей) і т. д.

Читайте також: Как наладить отношения между отчимом и ребенком?

Всі ці явища свідчать про те, що у дитини змінюється ставлення до інших людей і до себе. Психологічне відділення від близьких людей. Цілком зрозуміло, що першою реакцією більшості батьків на перераховану вище поведінку малюка, стає роздратування і бажання швиденько поставити не в міру самостійну, до того ж нахабну істоту «на місце». Як не дивно, якщо поспостерігати за поведінкою дорослого в такий момент, то вона нічим не буде відрізнятися від поведінки 3-річної дитини, те ж бажання наполягти на своєму, упертість і відчуття власної правоти. А в конфлікті сили завжди перемагає той, хто сильніший, питання – якою ціною.

Інша крайність, коли дитині починають дозволятися все, аби не плакала, відстала, любила і т. д. Шлях вдалого супроводу дитини в цей досить складний для неї період мабуть десь посередині. Але він вимагає як мінімум підключення того, чим ми все ж відрізняємося від дітей цього віку: здатності поглянути на ситуацію з боку, варіативністю мислення і навичками емоційної саморегуляції. А також:

– Надання дитині вибору;

– Поваги до її думки;

– Озвучування для неї її переживань і почуттів;

– Заборона робити те, що дійсно не можна (тільки перед цим обов’язково показати, що ви її любите і розумієте: «Перед обідом цукерки не їмо! Розумію, хочеться з’їсти цукерку, і після обіду ти це зробиш, а до обіду ні  –  такі правила»).

Читайте також: Как помочь ребенку адаптироваться к детскому садику?

Успішне проходження цього періоду дуже важливе, бо в цей час закладається фундамент ваших стосунків і в майбутніх кризах (особливо підліткового віку). Також у цьому віці закладається базова характерологічна характеристика: незалежність, самостійність у разі успішного проходження кризи і сором, постійні сумніви в іншому випадку.

Джерело: Kid.ru

ВІТАННЯ!
Будь ласка, допоможіть нам покращити сайт -
поставте 3 чесних галочки:

1. Я готовий щомісяця платити за доступ до сайту без реклами:

2.

3. Мені

Будь-ласка, заповніть всі поля